Pro Cantione (Genk) begon in 1992 als een bescheiden kamerkoor en groeide onder leiding van toenmalig dirigent Jan Peeters uit tot een heus vocaal ensemble.
Met een mix van ervaren amateur-koorzangers en professioneel geschoolde stemmen zocht Jan de minder betreden paden op en ‘dirigeerde’ hij Pro Cantione vooral in de richting van hedendaagse Vlaamse componisten als Bikkembergs, Duijck, Nees, Steegmans, Tas, Welffens. Denk hierbij ook aan compositieopdrachten en eerste uitvoeringen van Debarim van Kurt Bikkembergs en Psalm 100 van Paul Steegmans.
Naast die terechte aandacht voor Vlaamse componisten grasduinde Jan ook in het internationale repertoire. Hij streefde altijd naar een gevarieerde programmatie en een hoogstaande uitwerking van goede koormuziek uit nagenoeg alle stijlperiodes; hoofdzakelijk in religieuze themaconcerten, soms ook profane.
In het jubileumjaar 2017 bracht Pro Cantione drie heel verschillende concerten die het profiel van het koor mooi illustreerden:
De XIV Stonden, een passieverhaal van de in Vlaanderen minder bekende Nederlandse componist Hendrik Andriessen.
Een feestelijk jubileumconcert met werken van de bekende grootmeesters Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn, Michael Haydn en Antonio Vivaldi.
Een derde concert, in samenwerking met giARTac (Global Institute of Art, Genk) met als centraal werk Bijbelse Vrouwen van de Vlaamse componist Paul Steegmans.
Pro Cantione werkte ook regelmatig samen met andere Vlaamse koren voor de uitvoering van monumentale werken als de Matthäus-Passion en de Johannes-Passion van Bach, Ein Deutsches Requiem van Brahms, Onvoltooid Landschap van Maarten Van Ingelgem.
Wanneer we beroep doen op externe muzikanten en solisten worden deze met zorg gekozen in functie van het repertoire. Pro Cantione werkte zo reeds succesvol samen met o.a. Jan Caals, Lieven Termont, Sarah Van Mol, Els Crommen, Rob Cuppens, Philip Defrancq, Luc Ponet, Marc Erkens, Ludo Mariën, Josephine Van Son, het houtblazerskwintet Houthandel en het Kryptos-strijkkwartet.
Na de Matthaüs-Passion in maart 2018 gaf Pro Cantione in de grote zaal van Thor Park Waterschei in het najaar nog een uitzonderlijk en origineel concert met de Genkse jazzpianist Alano Gruarin, met medewerking van de Schola Gregoriana Feminea uit Tongeren en sopraansaxofonist Pieter Peeters.
Op 30 maart 2019 brachten we een passieconcert met werk van de Vlaamse componist Paul Schollaert (°1940) en de Nederlandse componist Daan Manneke (°1939).
Ook in 2019, op 30 november, hadden we in de kerk van Bret-Gelieren de uitvoering van het intense en meeslepende Requiem van Gabriel Fauré. Solist was de bariton Joris Grouwels.
En dan in 2020, het eerste coronajaar, zagen we ons door de lockdown genoopt tot afgelasting van het concert dat we in april geprogrammeerd hadden in samenwerking met De Kleine Cantorij uit Tongeren: Mass in g minor van Ralph Vaughan Williams en het Requiem van Vic Nees. Als solisten waren gevraagd: Lisa De Rijcke, Kerlijne Van Nevel, Philip Defrancq, en Joris Grouwels.
In 2021 konden we voor ons jubileumjaar (30 jaar Pro Cantione) op 23 oktober de draad weer opnemen met opnieuw het Requiem van Gabriel Fauré, nu in een bewerking van en uitbreiding door Wim Henderickx. Solisten waren Els Crommen en Joris Grouwels. Er was ook een opmerkelijk voorprogramma door beiaardier Jan Verheyen en Jan Peeters op de toerbeiaard van Bells Lab.
Voor het tweede concert van het jubileumjaar 2021-2022 werkten we opnieuw samen met het Alano Gruarin-trio en de Schola Gregoriana Feminea uit Tongeren, met medewerking van sopraansaxofonist Bert Mignolet. Dit concert had plaats in de magnifieke Barenzaal van C-mine Genk. Het koorjaar 2022 werd afgesloten met een deelname aan het project Carmina Burana van Carl Orff dat werd georganiseerd door het Cultureel. Centrum Hasselt ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan. Samen met 4 andere Limburgse koren werd dit werk 3x uitgevoerd begin december. Dit was ook het laatste concert voor Jan Peeters die na 30 jaar het dirigeerstokje overdroeg aan Jeroen Beckers.
Het koorjaar 2023 kende eerst een zoektocht naar een nieuwe dirigent. Vanaf februari heeft Jeroen Beckers het dirigeerstokje overgenomen en stoomde hij het koor klaar voor een eerste concert met Oost-Europese muziek en dit op zondag 18 juni. Het jaar werd afgesloten met een kerstconcert waarbij naast een kerstverhaal ook de Ceremony of Carols werd uitgevoerd, begeleid door de harp.
Voor 2024 wordt ingezet op samenwerking met andere koren. Samen met Camerata Aetas Nova wordt op 25 en 26 mei de Missa Brevis van Zoltan Kodaly en Psalm 42 van Mendelssohn uitgevoerd.